2013. március 8., péntek

A kezdetek, a VGO2.0i e-cigaretta

Rég óta tervezem már, hogy elkezdem ezt a blogot és leírom a tapasztalataimat a témával kapcsolatosan. Mindenekelőtt egy kis bevezetés talán célszerűbb.

Az "analóg" dohányzást fiatalon kezdtem el. Nyilvánvalóan vagányságból csináltam viszont később függővé tett a koporsószeg. Amikor először találkoztam az elektromos cigarettával még javában dohányoztam és az elektromos cigaretta lehetőségét el is vetettem.
Mondjuk az említett készülék egy kínai üzletből származott és 2-3 ezer forintos áron lett megvásárolva. Ezeket a típusú készülékeket most a youtube-on meg lehet találni szarzsák project néven..



Talán ebben a részben is hangzik el, hogy ezek a fajta e-cigaretták arra valók, hogy elvegyék az ember kedvét az elektromos cigarettázástól. Jó pár ember kezében láttam ilyen igazi cigarettára hasonlító készüléket de ők nagyjából mind letették és azóta is dohányoznak, ferdén nézve és megjegyzésekkel élve az igazi elektromos dohányzókra.

Az első élményem még januárban esett meg, amikor egy kolléganő elektromos cigarettájába beleszívtam. A mai tudásommal élve egy EGO-T akkumulátor és egy Helix V3 patron összeállítása volt bár ezt akkor még nem tudtam.
Annyira megtetszett a dolog, hogy ész nélkül nekiálltam keresgélni és végül egy VGO2.0i készüléket sikerült vásárolnom...és jól rá is fáztam.



Ahogy említettem: abszolút nem néztem utána a lehetőségeknek, nem néztem mennyit bír az akkumulátor és mivel kompatibilis a patron vagy éppen a töltő. 
Arról már alig merek szólni is, hogy dupla áron vásároltam.. Olyan őshibákat ejtettem az internetes vásárlás során, amiket nagyjából egy kezdő 14-15 éves gyerek ejthet..





Mielőtt továbbmennék nem árt pár fogalmat tisztába tenni:

A patron: ezekbe mennek bele a úgynevezett e-liquidek, amit a patronban elhelyezett porlasztó/kazán gőzzé alakít és belélegzünk. A patronokból többféle létezik: vatelines, integrált, kerámia..ezekből csak az első kettővel van tapasztalatom.

E-liquid: Ezek folyadékok, melyek gőzét szívjuk be és a dohányfüsttel azonos érzést kelt. Ezeknek a folyadékoknak az ízesítése a hagyományos dohányízektől indulva, majdnem a legtöbb gyümölcsízen át, desszert (sütemény, csokoládé) szinte tényleg akármi lehet. Ezek a folyadékok opcionálisan tartalmaznak nikotint de nem törvényszerű..
Magyarországon június 1-ével életbelépő büntetőtörvénykönyv alapján nem lehet forgalmazni és gyártani nikotintartalmú folyadékokat. Éppen ezért ha bemegyünk egy boltba nem fogunk kapni és az interneten is sokáig kell böngészni, mire egy külföldi székhelyű céget találunk és lehetőség nyílik a nikotinos folyadék beszerzésére.

Akkumulátor: Gyakorlatilag az elektromos cigaretta fő egysége. Az akkumulátor felelős a patronban található porlasztó izzításáért. Nem láttam volna még rá példát, hogy ne lett volna kiírva az akkumulátor kapacitása mAh -ban (milliamperóra). Minél magasabb ez az érték annál tovább bírja az akkumulátor feltöltés nélkül. Általában az is törvényszerű, hogy minél nagyobb a mAh szám annál nagyobb maga az akkumulátor is.
Az imént olvastam egy olyat, hogy a slukkszám megegyezik a mAh értékkel, vagyis annyit tudunk szívni a cigarettából ahány mAh maga az akkumulátor. Hát ez finoman szólva baromság de erről majd egy kicsit később, egy másik bejegyzésben írok még.





Nos, térjünk vissza az első e-cigi élményekre!

Január 28-án kaptam meg a V-GOkészletemet és egyből beleszerettem. Gyors szerelem volt, mit ne mondjak de a tanulópénzt megfizettem. :) Nagyon szép csomagolásban kaptam; igényes mágnesesen záródó dobozban és hozzá az ajándék Vanilla Bourbon e-liquiddel, ami azóta is nagy kedvencem.

A betöltéssel voltak némi kezdeti gondok de végül nem is ez volt az, ami miatt mára csak ott hever az asztalomon a készülék.



Pozitív hatásként elmondhatom, hogy bár először nem tűnt úgy mintha cigarettát szívnék január 29-re már nem tudtam egy rendes szál cigit elszívni: beszédültem és hányingerem lett tőle.
Mondjuk ennek az is az oka, hogy legalább egy hét volt mire ráeszméltem, hogy bizony nikotinmentes e-liquideket rendeltem. A rendelés közben azt sem tudtam, mire vonatkozik a "Zéró" kifejezés.. (mondom, hogy abszolút lámaként indultam neki)

Nekiálltam végre olvasgatni a témában, keresni egy boltot a neten, akitől nikotinos folyadékot tudok rendelni és közben ráleltem egy-két érdekességre. Többek között arra, hogy a patronokat érdemes kimosni hetente.. Na ja, csak nem a VGO patronokat...persze ezt még nem tudtam.

A VGO vatelines patronnal kerül forgalomba. A patron belsejében egy vatelin-anyag van, ami hasonlít a vattára vagy ha esetleg valaki látott már Zippo öngyújtót, akkor annak a tank részére. A patron belsejében egy kis cső megy végig, amit nedvesen tart a vatelin. A patron aljában  - vagyis az akkumulátorhoz közeli részében - helyezkedik el a kazán, ami párologtatja az e-liquidet.
Hamar ráleltem, hogyan kell szétszedni egy ilyen patront csak épp az összerakásával kezdődtek a problémák... :)

Eddigre nagyjából február is elment, sokat olvastam a témában. A nagy nehezen összetákolt patron alig-alig adott gőzt és ha nem sikerült volna hathatós segítséget kapnom akkor lehet ma ismét dohányoznék. Komolyan kissé sírás közeli állapotot idézett elő nálam, hogy láttam a youtube-on más patronok gőzképzését de csak ez után tudtam meg, hogy a VGO gyakorlatilag csak egy szabványt jelent. A patron illetve az akkumulátor illesztése jelenti a VGO-t. Most az interneten mindenhol EGO akkumulátort lehet kapni..namármost..ez nem egy márka, hanem egy szabvány. Ez olyan, mintha egy HP nyomtatóra ráírnák, hogy "nyomtató" ..
Rendben ez még csak az első része volt a csalódásomnak. A második csalódásom az volt, hogy a VGO szabvány nem egy elterjedt dolog legalábbis nem annyira, mint az EGO. Manapság egyre kevesebb helyen látok VGO töltőt vagy patront.
Amúgy léteznek más szabványok is: 505,808,801.. Hát ezek totálisan kimaradtak számomra. Rendszergazda vagyok így maradok is az informatikai hasonlatoknál: mintha sosem használtam volna commodore 64-et, vagy 286-os gépeket.. :)

Tehát ha váltani szeretnék egy elterjedtebb szabványú elektromos cigarettára, amire bárhol kapok alkatrészt akkor vásárolnom kell egy másik készletet. Miután pont a fizetés előtti napon végleg felmondta a szolgálatot a VGO patron elhatároztam, hogy veszek egy másik készletet...

folyt.